Marketing Automation

Het verhaal achter elke succesvolle samenwerking tussen sales en marketing.

Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is een term voor softwaretoepassingen en technologieën om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen. Zoals? Denk aan e-mail, websites en blogs. Je kunt met deze techniek gemakkelijk terugkerende taken uitvoeren. Het grote voordeel: je zet snel en beter bestaande leads om naar potentiële klanten. 

Marketing automation

De toegevoegde waarde van marketing automation

Elke vorm van marketing automation software kan vier grote voordelen opleveren.

Features

Tijdsbesparend

Elke actie die een gebruiker stelt kan onmiddellijk opgevolgd worden door een persoonlijk en op maat reactie, zonder dat jij hier enige tijd in moet steken.

Features

Impact op sales

Laat je verkopers niet meer werken op lange lijste van koude leads, maar schakel over naar een gestage instroom van warme leads.

Features

Eenduidige communicatie

Geen versnipperde boodschappen meer die je elke keer opnieuw moet uitvinden, maar een eenduidige manier van communiceren, die je op voorhand kan vastleggen.

Features

Gesegmenteerde doelgroepen

Deel je bestaande contacten in op basis van hun noden en behoeften (ofwel Buyer Persona’s) en kijk in welke fase van het aankoopproces zij zich bevinden.

Gemeenschappelijke kenmerken

Elke marketing automation tool bestaat uit volgende onderdelen die samen de kracht van deze aanpak bepalen.

Campagne
optimalisatie
Dynamische formulieren

Marketing automation Do's

  • Integreer marketing automation met sales automation.
  • Personaliseer je boodschap.
  • Zorg voor een geoliede machine zodat je tijd en ruimte hebt om creatief bezig te zijn.
  • Stel duidelijke en meetbare KPI's op om je leadscore te evalueren.
  • Manage de verwachtingen naar sales en andere afdelingen en hou je communicatielijnen steeds open.

Marketing automation Don'ts

  • Denk niet vanuit je eigen boodschap die je kwijt wilt.
  • Beperk je niet tot desktop only campagnes.
  • Onderschat de salestraject niet.
  • Maak je automation niet te gecompliceerd.
  • Wees niet nerveus voor een foutje hier en daar. Leer en stuur bij.
  • Maak zeker niet de meest voorkomende fout om alles netjes in te richten en het daarbij te laten.

Maximaliseer je resultaten

Wens je het maximale uit je marketing aanpak te halen, dan zijn je strategie, je graad van personalisatie en je ingesteldheid hier cruciaal bij.

Strategie

Wie is je doelgroep, hoe ga je deze doelgroep bereiken en welke doelen heb je vooropgesteld?

Personalisatie

De juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste doelgroep vormen de sleutel van elk succes.

Leer elke dag bij

Geen enkele strategie binnen marketing automation is vanaf dag één 100% correct. Wees dus bereid om hier aan te sleutelen.

Summary
Wat is marketing automation
Article Name
Wat is marketing automation
Description
Marketing automation is een term voor softwaretoepassingen en technologieën om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen. Zoals? Denk aan e-mail, websites en blogs. Je kunt met deze techniek gemakkelijk terugkerende taken uitvoeren. Het grote voordeel: je zet snel en beter bestaande leads om naar potentiële klanten.
Author
Publisher Name
Fish.digital
Publisher Logo