Wat is marketing automation?
Marketing automation is een term voor softwaretoepassingen en technologieën om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen. Zoals? Denk aan e-mail, websites en blogs. Je kunt met deze techniek gemakkelijk terugkerende taken uitvoeren. Het grote voordeel: je zet snel en beter bestaande leads om naar potentiële klanten.
De toegevoegde waarde van marketing automation
Elke vorm van marketing automation software kan vier grote voordelen opleveren.
Tijdsbesparend
Elke actie die een gebruiker stelt kan onmiddellijk opgevolgd worden door een persoonlijk en op maat reactie, zonder dat jij hier enige tijd in moet steken.
Directe impact op sales
Laat je verkopers niet meer werken op lange lijste van koude leads, maar schakel over naar een gestage instroom van warme leads.
Eenduidige communicatie
Geen versnipperde boodschappen meer die je elke keer opnieuw moet uitvinden, maar een eenduidige manier van communiceren, die je op voorhand kan vastleggen.
Gesegmenteerde doelgroepen
Deel je bestaande contacten in op basis van hun noden en behoeften (ofwel Buyer Persona’s) en kijk in welke fase van het aankoopproces zij zich bevinden.
Marketing Automation Do's
- Integreer marketing automation met sales automation.
- Personaliseer je boodschap.
- Zorg voor een geoliede machine zodat je tijd en ruimte hebt om creatief bezig te zijn.
- Stel duidelijke en meetbare KPI's op om je leadscore te evalueren.
- Manage de verwachtingen naar sales en andere afdelingen en hou je communicatielijnen steeds open.
Marketing Automation Don'ts
- Denk niet vanuit je eigen boodschap die je kwijt wilt.
- Beperk je niet tot desktop only campagnes.
- Onderschat de salestraject niet.
- Maak je automation niet te gecompliceerd.
- Wees niet nerveus voor een foutje hier en daar. Leer en stuur bij.
- Maak zeker niet de meest voorkomende fout om alles netjes in te richten en het daarbij te laten.