Skip to content

Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?

email-laptop-computer-marketing-ss-1920

Regelmatig wordt de vraag gesteld wat het verschil is tussen e-mailmarketing en marketing automation. Terechte verwarring, wat ons betreft, e-mail marketing maakt namelijk een groot deel uit van marketing automation, er zijn echter toch ook grote verschillen.


E-mailmarketing

E-mailmarketing laat bedrijven toe contact te onderhouden met hun prospects en klanten, met als doel hun te informeren, deals te promoten of nieuwe diensten aan te kondigen. In toenemende mate gebeurt dit gepersonaliseerd (persoonlijk geadresseerd), maar inhoudelijk is het vaak nog niet echt relevant voor de ontvanger. E-mailmarketing is nog steeds populair, marketeers hebben aangegeven zelfs nog meer hierin te willen gaan investeren.

Marketing Automation

Marketing automation is veel uitgebreider, maar is ook bedoeld ter ondersteuning van een heel ander proces. Bij Marketing Automation gaat het erom de hele keten van online interacties van een prospect te tracken, op dynamische wijze wordt zo een uitgebreid profiel opgebouwd van elke bezoeker van je website.

Hierdoor ben je vervolgens in staat een geautomatiseerde dialoog uit te voeren, gebaseerd op gedrag (zowel impliciet als expliciet). Als iemand A1 + B2 doet, dan wordt C de vervolgactie (lees hier meer over lead scoring).

E-mailmarketing gaat in dat opzicht niet verder dan het registreren van de interactie binnen een campagne, zoals het openen van een e-mail of clicks, maar doet verder niets met de feedback. Marketing automation is in tegenstelling tot e-mailmarketing meer een ‘luistertool’ en past dan ook heel goed binnen een inbound- of contentmarketing strategie.

E-mail is een kanaaloplossing. Marketing automation is dat juist niet. De kracht van marketing automation zit juist in het samenbrengen van de verschillende kanalen en hier consistentie en relevantie binnen te organiseren, waarbij de eindklant uiteraard centraal staat.

Marketing Automation kan integreren met:

  • Website
  • Social Media
  • Apps
  • SMS
  • E-mail
  • Telefonie (support / service centers)
  • iBeacon (B2C)
  • Point of Sale (B2C)

Enkele e-mailproviders, zoals Mailchimp, zijn onlangs ook actief geworden met marketing automation, als vervolg op of als verlengstuk op hun email-activiteiten.

Wanneer is marketing Automation iets voor jou?

  • Je aankoopproces (of Buyer Journey) is langer dan een week (vaak weken tot enkele maanden)
  • Je maakt gebruik van uitgebreide en/of intelligente webforms & landingspagina’s
  • Je verkoopt meerdere producten binnen meerdere markten
  • Je huidige conversie van MQL naar SQL is aan de lage klant

Conclusie:

E-mailmarketing software is de juiste keuze wanneer het vooral gaat om het periodiek informeren van relaties. Het is echter niet de aangewezen oplossing om te ondersteunen in een complex en gefragmenteerd aankoopproces. Marketing automation wordt daarom dan ook nu nog vooral binnen de B2B-markt ingezet.

Marketing automation is een bijzonder krachtige en efficiente oplossing voor het omzetten van anonieme online bezoekers naar prospects en uiteindelijk naar kwalitatief goede leads en klanten op basis van hun gedrag en behoefte.

Maak van elke prospect een trouwe klant is dan ook onze leuze.

Blog comments