Skip to content

Personalisatie: al met kleine stappen meer impact

shutterstock_335751920

Online shoppers vertonen vaak hetzelfde gedrag. Ze zijn op zoek naar uitgebreide productinformatie, productvideo’s en productreviews van gebruikers. Vinden ze niet wat ze zoeken? Dan zijn ze weg! Dat blijkt ook uit onderzoek.

756 miljard dollar gemiste inkomsten

Internationaal organisatieadviesbureau Accenture deed een onderzoek. Hieruit blijkt dat ‘slechte personalisatie en gebrek aan vertrouwen’ de Amerikaanse consument deed wegklikken. Maar liefst 41% ging gewoon hun gewenste product kopen bij een andere retailer of merk. Het pijnlijke resultaat: 756 miljard dollar aan gemiste inkomsten in de VS. En mondiaal? 2,5 biljoen dollar!

 

Hubspot, het bedrijf achter de populaire marketing automation tool, onderzocht dan weer de gepersonaliseerde call-to-actions. Die blijken het 42% beter te doen dan de algemene variant.

 

Gartner, een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau, waagde zich aan een voorspelling over bedrijven die personaliseren. Zij zouden tot 20 procent meer verkopen dan hun concurrenten die niet personaliseren.

Onterecht voorbehoud

De resultaten van de onderzoeken liegen er niet om. De keuze voor personalisatie zou dus logisch zijn. Toch lijkt de toepassingen minder evident dan gedacht. De redenen? Een gebrek aan budget, mankracht en kennis, zo blijkt.

Nochtans zijn de voordelen snel merkbaar. Je zult met gepersonaliseerde e-mails minder moeten versturen voor betere resultaten. Jouw content is namelijk helemaal op maat van elke gebruiker. Goede keuze!

Tools die personaliseren eenvoudiger maken

Wil je personaliseren? Kies dan voor een simpele aanpak. Begin klein, leer snel en schaal dan pas op. Hiervoor kun je best enkele tools gebruiken die het personaliseren eenvoudiger maken. Bijvoorbeeld tools voor:

  • Contentcuratie (verzamelen, analyseren en delen van bestaande content).
  • Cross-channel contentpersonalisatie.
  • CMS-systemen.

Met bovenstaande tools kun je aan de basis van personalisatie beginnen. Bijvoorbeeld bij deze drie manieren van personaliseren.

Persoonlijke aanspreking

Ken je de naam van jouw websitebezoeker of e-mailontvanger? Spreek hem dan vanaf het begin aan met zijn naam. Beginnen met een referentie naar het dagdeel kan ook. Goedemiddag! In mailprogramma’s als MailChimp is deze functie ingebouwd. Je gebruikt dan bijvoorbeeld een code als <voornaam>. Deze is gelinkt aan de voornamen in je verzendlijst. Mooi meegenomen: hier is geen groot budget en team voor nodig.

Segmentatie

Segmenteren is het opdelen van jouw klant volgens bepaalde parameters. Denk aan leeftijd of interesses. Hiervoor heb je natuurlijk data nodig. En je moet je klant goed kennen. Het komt er dus op aan om stelstelmatig die gegevens te verzamelen. Dat kun je doen door hun gedrag te tracken (bijvoorbeeld Google Analytics). Of je vraagt rechtstreeks aan je klant om zijn persoonsgegevens en interesses te delen. Heb je alle gegevens verzameld? Verdeel je klanten dan onder per gewenste parameters. Zorg ervoor dat de groepen groot genoeg, stabiel en meetbaar zijn. Hiermee kun je aan de slag! Zonder groot budget en team.

Real time personalisatie

Wat vindt jouw klant op dit moment interessant? Wat heeft hij nodig? Hier kun je live op inspelen dankzij een machine-learningtechnologie. Die zorgt ervoor dat je steeds slimmer gaat kunnen personaliseren. Uiteraard op basis van de data die je verzamelde over je bezoekers. Denk aan historisch gedrag, interacties, interesses, …

Wil je beginnen met personaliseren en heb je daar graag wat hulp bij? Wij geven graag ondersteuning. Laat het ons weten.

Blog comments