Skip to content

Haal klanten binnen door database segmentatie

shutterstock_685359868-scaled-e1577960116233

Vijf manieren om uw database te segmenteren

Een goede marketingcampagne opzetten is een kunst op zich. Bereik je vervolgens de juiste doelgroep die ook nog eens tot een aankoop overgaat, dan is dat helemaal doeltreffend. Immers het zou zonde zijn wanneer je veel werk hebt besteed aan het ontwikkelen van een campagne, maar hiermee niet de juiste doelgroep bereikt en daaropvolgend geen conversie realiseert. Wellicht voel jij je wel eens speler in het casino. Jouw advertentie dekt inhoudelijk de lading van de boodschap die je wilt overbrengen, alleen slaat deze niet aan bij de gehele doelgroep. Het is telkens een verrassing hoe de reactie op jouw campagne bij een volgende keer weer zal zijn. Het segmenteren van jouw database is een prima strategie om jouw klantenbestand te verdelen op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Segmentatie zorgt ervoor dat je jouw klanten kunt targetten op unieke kenmerken en doeltreffende marketingadvertenties kunt ontwikkelen. Vergelijk het met een schaakspel. Overrule de gesegmenteerde doelgroepen met een specifieke boodschap per segment, immers jouw klant is koning en wil persoonlijk worden getriggerd. Wij geven je vijf manieren om jouw database te segmenteren, zo zet u uw specifieke doelgroepen schaakmat.

Segmenteren op basis van de markt

Definieer jouw database op basis van marktsegmentatie. Het segmenteren van de markt is ontzettend belangrijk het bepalen van de marketingkoers en daaropvolgend het realiseren van een zo groot mogelijke omzet. Elke doelgroep reageert anders op een bepaalde boodschap. Met marktsegmentatie deel jij de gehele markt op in kleinere groepen. Segmenteer klanten en doelgroepen op basis van vergelijkbare kenmerken als leeftijd, inkomen, interesses, koopgedrag en locatie. Marktsegmentatie is onder te verdelen in de types demografie, psychografie, geografie en gedrag met elk hun eigen segmentkenmerken. Laat marktsegmentatie voor je werken en krijg inzicht in jouw klanten. Identificeer wat relevant is in het desbetreffend marktsegment. Bepaal daaropvolgend hoe je klanten target op basis van unieke kenmerken en vergroot de kans op conversie.

Segmenteren op basis van de interesses en voorkeuren van klanten

Klanten kunnen verschillende interesses en voorkeuren hebben die hun uniek maken. Wanneer mensen gegevens bij u achterlaten, vraag dan naar hun interesses en voorkeuren. Ter illustratie. U heeft een marketingbureau en mensen kunnen zich aanmelden voor een nieuwsbrief of in de webshop. Vraag mensen bij het aanmelden naar interesses en voorkeuren. Deze informatie is een goede basis voor segmentatie en geeft inzicht . Zo komt u erachter welke klanten geïnteresseerd zijn in nieuwsbrief A, nieuwsbrief B, product C of product D. U stuurt nieuwsbrief A, nieuwsbrief B of informatie over product C of product D niet meer naar uw gehele klantenbestand. Enkel naar de mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Vragen naar interesses en voorkeuren is een goede manier om klanten te benaderen met specifieke én efficiënte marketingadvertenties, gepersonaliseerde berichten of interessante acties.

Segmenteren op basis van upselling aan je huidige klanten

Het is geen geheim meer dat het duurder is om nieuwe klanten binnen te halen dan het behouden van huidige klanten. Volgens onderzoek zelfs 5 tot 7 keer duurder, terwijl bestaande klanten daarentegen 31% meer spenderen. Het is dan ook een aantrekkelijke optie om aanvullende producten of diensten te verkopen aan bestaande klanten om jouw omzet te verhogen. Wellicht heeft een gedeelte van jouw huidige klanten al een tijd niets meer bij jouw afgenomen en staan ze in jouw database gesegmenteerd onder de noemer ‘’slapende klanten’’. Je kunt deze groep klanten uit hun slaap halen door ze te benaderen met de juiste inzet van acties, kortingen, weggevers en campagnes. Om dit een goede kans van slagen te geven maak je gebruik van de eerste benoemde manier om jouw database te segmenteren, op basis van interesses en voorkeuren van jouw klanten. Zo weet je dus precies welke producten of diensten uit jouw aanbod aansluiten bij een specifiek deel van jouw database.

Segmenteren op basis van device

Meten is weten. Gebruik een analysetool en koppel die aan de verschillende platformen waarop jij én jouw klanten actief zijn. Zo’n tool geeft namelijk ook inzicht in het device waarmee jouw klanten uw platformen bezoekt. Device is een fantastisch segmentatiekenmerk. Je kunt op basis van device segmenten opstellen gebaseerd op het device dat jouw potentieel klant gebruikt tijdens het bezoek aan een van jouw platformen. Prognose voor 2020 is een verschuiving in het online aankoop device. Zo maken laptops en desktops een pas op de plaats voor tablets en smartphones. Via die twee laatstgenoemde devices worden in 2020 respectievelijk 33% en 21% van de online aankopen gedaan. Houd de prognose in jouw achterhoofd, maar ga altijd uit van jouw eigen meting met betrekking tot device. Haak hier vervolgens op in door de klant op het juiste moment een interessante en relevante boodschap te tonen op het device waarop hij actief is.

Segmenteren op basis van navigatie

Nu je inzicht hebt in de interesses, voorkeuren en gebruik van device per segment kunnen we een stap verder. Segmentatie op basis van navigatie. Monitor het klikgedrag van jouw klanten op de platformen waarop je actief bent. Vervolgens kun je diverse software inzetten die jou kunnen ondersteunen om klikgedrag binnen segmenten aan te pakken. Of het nu gaat om je website, social media pagina of nieuwsbrieftool, met de software kun je elk onderdeel op jouw platformen koppelen aan het klantsegment dat erbij hoort. Deze manier van segmentatie is efficiënt biedt mogelijkheden voor personalisering. Zo kun je per klantsegmenten alleen de onderdelen tonen die aansluiten op hun klikgedrag, interesses en voorkeuren.

Zoals je ziet zijn er zijn tal mogelijkheden om jouw database te segmenteren. Experimenteer en combineer om tot de segmentatiestrategie te komen die past bij producten of diensten van jouw organisatie en vervolgens aansluit op de diverse segmenten. Hoe specifieker je segmenteert, hoe groter de kans dat marketinginspanningen leiden tot een aankoop en het behalen van conversiedoelen. Blijf continue meten & monitoren en houd alle klanten binnen de segmenten wakker door ze te bedienen.

Blog comments