Skip to content

E-mailmarketing in combinatie met klassieke marketing, een winnende combinatie

 e-mail-in-combinatie

Als marketeer doe je er alles aan om zoveel mogelijk klanten te binden. De weg naar dat succes is vaak geen rechte lijn, maar met een goede strategie kun jij het aantal zijwegen beperken. Tegenwoordig zijn er tal van strategische mogelijkheden die jij kunt inzetten om de strijd om de klant te winnen. 

Denk hier bijvoorbeeld aan een e-mailmarketingstrategie of strategie die is gericht op klassieke advertising. Bij de meeste bedrijven ligt de focus op één strategie. Daarnaast zijn er bedrijven die, ondanks het feit dat ze het belang van strategie inzien, niet weten hoe ze een strategie moeten doorvoeren. Wat jouw huidige strategie ook is, we geven je graag een tip die jou op strategisch gebied nog een mogelijkheid geeft. Niet voor niets noemden we hierboven een e-mailmarketingstrategie of strategie die gericht op klassieke advertising als voorbeelden. Deze twee strategieën kunnen prima worden gecombineerd. In dit blog leggen we je uit waarom e-mailmarketing in combinatie met klassieke advertising een winnende combinatie is, zodat jij nog meer klanten kunt binden aan jouw bedrijf.

Introductie van de strategieën

Voordat we nader ingaan op het combineren van een e-mailmarketing met klassieke advertising, geven we deze twee begrippen een korte introductie. 

E-mailmarketing is een middel dat je kunt inzetten voor het genereren van meer traffic naar jouw website en daaropvolgend het behalen van meer conversie. Door jouw doelgroep te bereiken met de juiste content op het juiste moment én op de juiste plek kun je dit realiseren. 

Bij klassieke marketing benader je prospecten op het moment dat jouw bedrijf dat wilt en via de kanalen die jouw bedrijf daarvoor geschikt acht. Bij traditionele kanalen kun je denken aan radio, televisie, kranten en website waarop je kunt adverteren. Waar je bij klassieke advertising de content naar de prospecten pusht, stem je die bij e-mailmarketing af aan de voorkeuren van prospecten en plaats je die vervolgens op de kanalen waarop deze actief zijn.

Opkomst e-mailmarketing en verzadiging klassieke advertising

E-mailmarketing is ontzettend in opkomst. Daarentegen staat de verzadiging van klassieke advertising, hetgeen diverse oorzaken kent. Zo is het medialandschap versnippert waardoor je met de inzet van klassieke advertising minder prospecten bereikt en zorgen technologische ontwikkelingen ervoor dat het voor prospecten ‘’piece of cake’’ is om klassieke advertising te ontwijken. Een techniek die de prospecten zelf in staat stelt te zoeken naar informatie die aansluit op hun wensen en behoeften. 

Waarom een combinatie van de strategieën toch een goede strategische mogelijkheid is

Een e-mailmarketingstrategie implementeer je voor de lange termijn, immers je wilt autoriteit opbouwen en daar moet je tijd en energie in investeren. Dat je voor een e-mailmarketingstrategie kiest hoeft niet te betekenen dat je niet aan klassieke advertising doet en andersom geldt dat ook. Hanteer je een e-mailmarketingstrategie, dan kun je op korte termijn awareness creëren voor jouw producten, diensten en content met klassieke advertising.  En hanteer je een strategie die is gericht op klassieke advertising, dan zou het mooi zijn als je jouw prospecten op de lange termijn en als aanvulling op deze strategie toch kunt binden en weet te boeien met relevante content. 

E-mailmarketing in combinatie met klassieke advertising voor vindbaarheid

Wellicht ben je gestart met e-mailmarketing, maar klikt jouw doelgroep nog niet in grote getale door naar jouw website. Jammer, zeker als je weet dat bij zoekmachines een hoge rankingpositie in het verschiet ligt wanneer jouw website op eigen benen staat en zonder al te veel hulp traffic genereert. Hoe goed jouw content ook is, genereert jouw website niet veel traffic, dan wordt deze ook in zoekmachines niet optimaal gevonden. Op dat moment kan klassieke advertising uitkomst bieden. Door te investeren in betaalde campagnes via diverse kanalen kun je meer traffic naar jouw website genereren, hetgeen leidt tot betere vindbaarheid. 

E-mailmarketing in combinatie met klassieke advertising voor het binnenhalen van leads

Het genereren van traffic voor jouw website is niet alleen van belang voor jouw vindbaarheid in zoekmachines. Je wilt natuurlijk ook jouw conversiedoelen van de korte termijn behalen. Daar de meeste e-mail marketingstrategieën zich richten op de lange termijn, kun je met klassieke advertising op korte termijn toch zorgen voor het binnenhalen van leads. Zet een betaalde campagne op die jou ondersteunt met het behalen van jouw conversiedoelen op de korte termijn. Haal je in de loop der tijd voldoende leads binnen met e-mailmarketing, dan nemen de leads behaald met e-mailmarketing het weer over van de leads die behaald zijn met klassieke advertising. Je bouwt het stukje klassieke advertising dan weer af. Dit wordt ook wel de fade in/fade out techniek genoemd. 

E-mailmarketing in combinatie met klassieke advertising voor creëren van awareness bij buyer persona’s

Doe je aan e-mailmarketing, dan heb je als het goed is onderzoek gedaan naar jouw buyer persona’s en ben je op de hoogte van hun interesses en voorkeuren en de kanalen waarop deze naar kennis zoeken over wat jij te bieden hebt. Je kunt jouw buyer persona’s  dan niet alleen benaderen met e-mailmarketing, maar ook met klassieke advertising op de kanalen waarop deze actief zijn. Je bouwt dan een stukje zekerheid in als het gaat om zichtbaarheid en je creëert gelijktijdig awareness voor jouw producten, diensten en content.

 Of je nu een e-mailmarketingstrategie of strategie gericht op klassieke advertising hanteert, de ontwikkelingen binnen de online marketing zitten in stroomversnelling. Een situatie waarin je genoodzaakt bent op strategisch niveau continue te anticiperen. Zit je goed met jouw huidige strategie of denk je dat er meer in zit? Meten is weten en een andere strategische mogelijkheid inclusief voorbeelden deze te implementeren heb je na het lezen van dit blog al. Het doel van e-mailmarketing is nieuwe klanten aantrekken, een mooie kans om jouw prospecten alvast te stimuleren met klassieke advertising.

Blog comments