Skip to content

Dedicated IP-adres gebruiken of niet?

shutterstock_155987588

Een dedicated IP-adres is een uniek IP-adres dat gekoppeld is aan jouw hosting. Je maakt er dus als enige gebruik van. Daartegenover staan de gedeelde IP-adressen. De meeste e-mail service providers gebruiken deze gedeelde IP’s voor de verwerking en verzending van e-mails. Gebruik je bijvoorbeeld HubSpot of MailChimp? Dan verstuur je jouw e-mails vanuit een gedeeld IP-adres. En dat heeft zo zijn gevolgen.

Hou de IP-reputatie in de gaten

Je wil er natuurlijk zeker van zijn dat jouw e-mails terecht komen in de inbox van jouw abonnees. Hoe je hiervoor zorgt? Een goede reputatie van het IP-adres is van groot belang voor de ‘deliverability’ van jouw e-mails. Een schone reputatie houdt jouw e-mails uit de spambox. Heb je zeer lage afzendscores? Dan zou het wel eens kunnen dat jouw e-mail niet eens bij de ontvanger geraakt.

Meer controle over de deliverability

Bedrijven die hetzelfde IP-adres gebruiken, bepalen de reputatie van een gedeeld IP-adres. Daarom houden e-mail service providers nauwgezet de gezondheid en de reputatie van hun gedeelde IP-adressen in het oog. Zij willen natuurlijk een hoge deliverability van de e-mails.

Toch beslissen sommige grootschalige afzenders om vanuit hun eigen IP-adres te verzenden. Dat heeft één groot voordeel. Je behoudt de controle over de deliverability. Het is dus een goed idee wanneer je een zeer groot volume verzend en een hoge graad van betrokkenheid hebt bij jouw abonnees.

Verzenden vanuit eigen e-mailadres

Een ander voordeel: bij een dedicated IP-adres verstuur je de e-mail vanuit jouw e-mailadres en jouw bedrijfsnaam. De e-mail hoeft dus niet eerst naar een derde partij verstuurd te worden. Dat is wel het geval bij een gedeeld IP-adres. De e-mail service provider verstuurt dan de e-mails namens jouw bedrijf. En dat is misschien niet wat je wilt.

Wanneer is een dedicated IP-adres wenselijk?

  • Je verzend wekelijks grote hoeveelheden e-mails (meer dan 100.000 per week).
  • Je beschikt over een (dubbel) opt-in databank van e-mailadressen.
  • Je bouwde deze databank correct
  • Je hebt lagere dan gemiddelde harde bouncepercentages (3% of lager).
  • Je verzendvolumes zijn regelmatig.

Wil je beginnen met e-mailmarketing en heb je daar graag wat hulp bij? Wij geven graag ondersteuning. Laat het ons weten.

Blog comments