Skip to content

De basis achter elke e-mailmarketing strategie

shutterstock_543080893-1

Als ondernemer in een competitieve markt staat het bereiken van de juiste mensen en het promoten van je bedrijf aan potentiële klanten centraal bij het succes van de zaak. Digitale marketing is snel en simpel en kan heel erg effectief zijn, maar andere bedrijven weten dit maar al te goed: je wordt als klant op websites, sociale media en in je mailbox overspoelt met eindeloze advertenties van verschillende bedrijven. Hoe zorg je er dan als bedrijf voor dat jouw marketingcampagne boven die van je concurrent uitsteekt en niet in de spamfolder belandt? E-mailmarketing automatisering met gepersonaliseerde berichten kunnen uitkomst bieden en het bereik van je promoties verdubbelen!

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation, de automatisering van marketing, is een populaire marketingtechniek die bij steeds meer bedrijven aanslaat vanwege haar grote bereik en goede behaalde klikratio. Automatisering kan vooral bij e-mailcampagnes succesvol toegepast worden en helpt een bedrijf zich te onderscheiden van andere ondernemingen. Achter het principe van de automatisering van e-mailmarketingcampagnes schuilt een simpele gedachte: door in te gaan op recente gebeurtenissen of persoonlijke acties in het leven van de potentiële klant kan worden ingespeeld op de specifieke interesses van de ontvanger en een meer vertrouwde band worden ontwikkeld.

Je hebt natuurlijk zelf geen tijd om de verjaardagen, hobby’s en stijlvoorkeuren van elke potentiële koper te weten te komen, dat is zelfs bij je eigen vrienden al een hele taak. Daarom worden bij emailmarketing automatisering bepaalde gegevens over het gedrag van de ontvanger bijgehouden en alleen als zijn of haar acties de juiste criteria vervullen wordt een relevante e-mail verzonden. Op deze manier hoef je een bericht maar eenmalig te schrijven, maar geef je toch veel ontvangers het gevoel dat jouw bedrijf echt om hen geeft. Met minimale moeite bereik je dus nog steeds grote aantallen mensen, maar het is een stuk waarschijnlijker dat de personen die je bereikt daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product en bovendien bouw je direct een persoonlijke relatie tussen jouw onderneming en de ontvanger op.

In wat voor situaties werkt e-mailmarketing automatisering?

Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in telefoonhoesjes. Elke maand stuur je een nieuwsbrief over de recente ontwikkelingen in de industrie en nieuwe aanbiedingen van je onderneming naar alle e-mailadressen in je klantenbestand en contactenlijst. Hoeveel van de ontvangers zullen daadwerkelijk elke maand aandacht schenken aan het bericht, hoe leuk of interessant de inhoud ook mag zijn? En stel dat je zo’n nieuwsbrief met dezelfde inhoud stuurt naar iemand die net een nieuw telefoontoestel heeft besteld of online naar screen protectors heeft gekeken? Naar alle waarschijnlijkheid weet de tweede email veel meer geïnteresseerden naar je website te lokken dan de normale maandelijkse nieuwsbrief.

Uiteraard werkt ditzelfde principe niet alleen bij de verkoop van telefoonhoesjes. Deze techniek kan relevant zijn voor elk denkbaar bedrijf, product of service, je hoeft alleen de juiste gedragscriteria te bepalen. De trigger om een email te versturen hoeft ook niet bij specifieke traceerbare online activiteiten van de ontvanger te liggen, maar kunnen bijvoorbeeld verstuurd worden op verjaardagen, in aanloop naar een regionale feestdag of plaatselijk evenement, naar aanleiding van een nieuwsbericht of zelfs na een overwinning van de favoriete voetbalclub van de mogelijke klant, zolang de juiste klantgegevens digitaal aanwezig zijn.

Hoe effectief is het automatiseren van e-mailmarketing?

Bij marketing in een moderne en ontwikkelde economie speelt geen andere factor zo’n grote rol als consumentenbehoeften. Puur door de juiste email op het perfecte moment naar geschikte personen te sturen, in plaats van lukraak informatie de wereld over te zenden zonder onderscheid te maken, kan het aandeel van ontvangers dat de email opent en doorklikt naar jouw website (klik ratio) gemakkelijk verdubbeld worden. De klik ratio is een directe weergave van in hoeverre ontvangers geïnteresseerd zijn in je content en een goede klik ratio leidt bovendien tot een onmiddellijke toename in verkeer op je website.

Door geautomatiseerde mailmarketing te integreren in de bedrijfsvoering en persoonlijk getimede e-mails strategisch in te zetten kan daarnaast een vertrouwelijke en blijvende band met klanten worden opgebouwd. Door bijvoorbeeld simpelweg een automatische welkomstmail, een verjaardagsbericht en een e-mail met kerstwens te installeren wordt de klant regelmatig herinnerd aan de goede bedoeling van je bedrijf in plaats van hun inschrijving na 10 minuten alweer volledig vergeten te zijn. Als je daar follow-up e-mails en reactiverings-mails aan toevoegt kun je ook twijfelende en afgeleide klanten en personen die je bedrijf vergeten zijn motiveren om je onderneming opnieuw te overwegen of je website nogmaals te bezoeken.

Hoe neem ik e-mailmarketing automatisering op in mijn onderneming?

Het staat buiten kijf dat geautomatiseerde mailmarketing elk bedrijf, groot of klein, ten goede kan komen. Heb je besloten dat deze innovatieve marketingcampagne ook voor jouw onderneming meerwaarde heeft en wil je meer weten? Dan ben je hier aan het juiste adres. Er bestaan verschillende opties om automatisering te integreren, van simpele automatische antwoorden die ingesteld worden binnen de e-mailprovider tot complexe oplossingen waarbij het effect van de campagne gemaximaliseerd wordt.

Om goede resultaten en een hoog rendement te halen met geautomatiseerde e-mailmarketing zijn een aantal factoren erg belangrijk: Het tracken van de juiste bezoeker-/ klantengegevens, het kiezen van de juiste triggers en het bepalen van de juiste gepersonaliseerde inhoud. De tracking wordt door gespecialiseerde software gedaan die op basis van door jou bepaalde Key Performance Indicators (KPI’s) een leadscore kan genereren. De leadscore wordt de doorslaggevende “trigger” waarna de juiste gepersonaliseerde berichten verstuurd kunnen worden. Omdat dit vrij technisch en complex kan worden is het raadzaam professionele hulp in te schakelen voor het bepalen van de KPI’s en bijbehorende reacties.

Hoe haal ik meer uit mijn geautomatiseerde marketingcampagnes?

Zoals eerder al werd uitgelegd kan met minimale inspanning veel toegevoegde waarde worden behaald en tijd bespaard door de marketing van je onderneming te automatiseren. Als dit goed bevalt kun je je afvragen hoe je het gebruik van deze techniek optimaliseert. Gelukkig zijn de verdere verdiepingsopties van Marketing Automation onuitputbaar en ook de mogelijkheden voor integratie van andere platforms zijn erg uitgebreid.

Doordat deze manier van marketing grotendeels draait om het tracken van klanten en interacties en het inspelen op de juiste acties en gebeurtenissen ziet de verdieping van deze strategie er vaak uit als het creëren van een complexer klantengegeven en uitgebreider netwerk van mogelijke interacties. Door constant de verschillende acties van de mensen die je website bezoeken of e-mails openen te registreren kan stap voor stap een complexe en dynamische database met persoonlijke profielen voor elke bezoeker, inclusief hun gedrag en behoeftes, opgebouwd worden. Met meer informatie en een langere gebruikers-geschiedenis om je keuzes op te baseren kunnen niet alleen betere, meer gepersonaliseerde berichten naar prospects verstuurd worden, maar ook nieuwe informatie over gedragspatronen en voorkeuren van je klanten worden ontwikkeld.

In dit artikel hebben vooral e-mailmarketing en de website centraal gestaan bij het automatiseren van marketingcampagnes, omdat dit tot de meest persoonlijke en directe interacties kan leiden. Als modern ondernemer met een actieve marketing en online aanwezigheid kan je echter niet om het belang van sociale media heen. Om het effect van je pagina’s op Social Media en betaalde online reclame te optimaliseren kan ook hier marketing automatisering geïntegreerd worden. Zelfs in apps, via SMS en door middel van telefonie kan het dynamische netwerk van informatie en gepersonaliseerde interacties met de klant, dat centraal staat bij effectieve marketing, uitgebreid worden. Zo optimaliseer je het bereik en effect van automatische marketing en gebruik je deze krachtige methode om van eenmalige bezoekers trouwe klanten te maken.

Blog comments