METEN IS WETEN!

Start vandaag nog met de bouw van je persoonlijk KPI dashboard

Hoe ga je van start?

Het is belangrijk vooraf duidelijk te definiëren wat je precies wil bereiken met je website. Daarna kan je pas kijken hoe je je succes kunt meten. Zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: First define success, then achieve it. Om een website optimaal te laten renderen, is het een absolute must een goed statistsch webprogramma eraan te koppelen, persoonlijk raad ik je alvast Google Analytics aan

Het aanmaken van Google Analytics account is erg snel geregeld. Maar uiteraard is het dagelijks monitoren en trekken van de correcte conclusies voor de meeste firma’s een ander verhaal. En dat is eigenlijk best wel jammer, want Google Analytics heeft enorm mogelijkheden.

Het doel van website analyse is het verbeteren van de site-ROI (Return on Investment) met behulp van de data en de stats die GA genereert en aanreikt.

Wat kan ik allemaal analiseren in Google Analytics?

Bevat uw homepage alle noodzakelijke onderdelen qua SEO (serach engine optimization) én usability & gebruiksmak voor bezoekers ? Hieronder enkele domeinen die Analytics opvolgt:

  • Wat er kan verbeterd worden aan de landingspagina’s ?
  • Zijn er verbeterpunten voor de productdetail pagina’s ?
  • Hoeveel webpagina’s bekijkt de gemiddelde surfer ?
  • Hoelang blijven bezoekers op de site ?
  • Uit welk landen, regio’s en steden komen users ?
  • Welke taal spreken ze ?
  • Hoe ziet de checkout eruit ?
  • In welke stap in het bestelproces verlies je de meeste kopers ?
  • Hoe hoog is de algemene bouncerate of van een specifieke webpage ?
  • Hoe renderen jouw campagnes voor SEO, Adwords, Social Media ?
  • Welke zoekwoorden genereren de meeste orders of conversies ?
  • Langs welke online kanalen komen de meeste bezoekers op je website ?
  • Waar precies haken potentiële klanten af ?
  • Waar laat je mogelijks kansen liggen ?

Website Analyse is dus echt wel de basis om op een efficiënte manier uw website op een hoger niveau te kunnen brengen.

Wat is het hoofddoel van je website?

Een belangrijke raad vooraleer je eigen Google Analytics account aan te maken:  begin er zeker niet blind aan te werken, maar denk eerst en vooral grondig na over wat je precies met je website wenst te bereiken. Of anders geformuleerd: Wat is je hoofddoel ? Wat zijn je doelstellingen ?

Zodra het hoofddoel helder is, wordt het al een stuk eenvoudiger welke data nu zinvol zijn om in Google Analytics te gaan opvolgen.

Wat zijn je doelstellingen?

Doelstellingen verwoorden hoe jij jouw hoofddoel wenst te realiseren.
De realisatie van het hoofdddoel kan gemonitord worden door te controleren of de verschillende doelstellingen op schema liggen.

Voorbeelden van doelstellingen:

  • meer bezoekers naar de webshop krijgen
  • meer online omzet genereren
  • het verbeteren van de checkout
  • het verhogen van gemiddelde waarde van elke bestelling

De laatste stap, leg je KPI’s (Key Performance Indicators) vast

KPI’s zijn de meetbare indicatoren van de finale doelstellingen. Ze geven dus aan of je succes hebt of niet bij het realiseren van de doelstellingen.
Een gouden raad : stel je KPI’s steeds op volgens het KISS principe .

KISS = keep it stupid and simple, iedereen moet de KPI’s direct kunnen begrijpen, uiteraard moet elke KPI meetbaar zijn

Een uitgewerkt voorbeeld voor een webshop:
  • hoofddoel = Online producten verkopen
  • doelstelling = Meer online omzet genereren
  • kpi1 = orderconversie
  • kpi2 = sitebezoekers
  • kpi3 = gemiddelde ordergrootte
  • specifiek doel = minimum orderconversie van 2%

Wens je graag een persoonlijk verder over dit onderwerp te spreken, maak dan zeker een afspraak voor een vrijblijvend gesprek bij een kopje koffie.