Marketing automation

Gepersonaliseerde boodschappen op maat van elke klant!

Wat is marketing automation?

Elke klant is uniek en wil ook zo door een merk behandeld worden. Door elke klant de meest relevante content voor te schotelen op het moment dat deze klant het wenst, zal de impact van deze communicatie beduidend verhogen.

Mijn 5 stappenplan voor de realisatie van een geslaagde  marketing automation strategy

Stap 1: Bepaal je strategie

De eerste stap om te starten met marketing automation is het bepalen van uw strategie. Hiervoor zijn 3 verschillende onderdelen cruciaal :

  1. Wie wil je bereiken ?
  2. Hoe gaat je die personen bereiken ?
  3. Wat is de finale doelstelling van je website ?

Uiteraard sta ik u graag bij, bij de volledige uitvoering van deze strategische oefening.  Het einddoel waarnaar wij dan samen zullen werken, is een kant-en-klare inbound marketing strategie. Deze inbound marketing strategie zal dan ook de eerste bouwsteen zijn voor je eigenlijke marketing automation.

Stap 2: Deel je prospecten onder in verschillende doelgroepen

Essentieel bij elke succesvolle marketing automation aanpak, is dat jij op elk moment van jou prospecten en klanten weet in welke fase (awareness, considiration of decision) zij zitten. Dit kan aan de hand van leadscoring gebeuren.  Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke basisbehoeftes onze klanten wensen in te vullen, deze zullen verschillen naar gelang het profiel van de klant, hiervoor is het dus belangrijk om de buyers persona op te stellen. Dit zal ons in staat stellen om de juiste boodschappen over te brengen naar de juiste doelgroepen.

Inbound Marketing flow

Stap 3: Communiceer op maat van je klant

Efficiënte communicatie is de perfecte mix tussen de juiste content op de juiste plaats en op het juiste tijdstip. Dit wil dus zeggen dat je voor elk segment, aparte workflows zal moeten opstellen. Deze workflows bevatten niet alleen op maat geschreven content onder de vorm van opvolgings- en activatiemails naar je leads, maar kunnen ook ingeschakeld worden om aan lead scoring te doen en jouw salesforce op de hoogte te houden van activiteiten of veranderend gedrag van leads. De meest effectieve workflows zijn een samenvoeging van nuttige, interessante content, zoals relevante blog posts en call-to-action-mails en een sterke interne opvolging.

Stap 4: Segmenteer website content

De inhoud van uw website aanpassen op basis van bezoekersgedrag of verzamelde informatie over uw leads lijkt een tijdrovende bezigheid, maar het is gemakkelijker dan je zou denken. Via marketing automation tools (zie onderaan) kan je eenboudig op maat gemaakte Calls-to-action voorzien of bezoekers zelfs aparte content blokken laten zien, om zo meer in te spelen op hun belangrijkste noden.

Stap 5: Meten is weten

Niet alles wat je doet zal vanaf de eerste keer een succes zijn. Het is daarom essentieel dat u al je acties en marketing automation projecten nauw op te volgen en duidelijk te documenteren, de resultaten af te toetsen aan je vooraf bepaalde KPI’s en je inspanningen bij te sturen op basis van alle inzichten .

Marketing automation in de praktijk:

  • Pas de inhoud van je nieuwsbrief aan en stuur je nieuwsbrieven steeds uit naar de relevante doelgroep, hierdoor kan je snel de impact van de communicatie met een factor 20 verbeteren.
  • Voorzie op de website bepaalde blokken die afhankelijk van het profiel van je klant aangepast kunnen worden
  • Personaliseer de customer journey van elke klant en gebruik zeker geen generieke templates
  • Zorg dat je achter de schermen van je website aan lead scoring of lead nurturing doet, zo weet je op elke moment welke kanten de grootste waarde hebben voor je salesforce
Een waaier aan beschikbare tools