INBOUND MARKETING

De digitale strategie achter elk succesvol online bedrijf

Wat is Inbound marketing nu exact ?

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen en dit door het aanbieden van zinvolle en handige informatie. Zodat ze met je in contact willen blijven gedurende hun customer journey, omdat je iets toevoegt aan de basisbehoefte die de prospect wenst in te vullen.

Het gaat hier dus over het creëren van thought leadership, organische zichtbaarheid en sociale reikwijdte. Belangrijks bij inbound marketing is dat je uitgaat van eigen kennis, kunde en kracht.

Inbound Marketing zorgt voor structureel meer leads en nieuwe klanten

Het draait bij inbound marketing om ‘verdiende aandacht en dus niet om ‘gekochte media’. Bij inbound marketing is het effect duurzaam. Dit in tegenstelling tot een advertentie waar het effect weg is zodra je de advertentiecampagne uitzet. Wanneer je interessante informatie deelt vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven. En dat werkt! Potentiële klanten zijn advertenties die onderbreken en/of niet relevant zijn meer dan beu. In België gebruikt trouwens meer dan 30% van de bevolking al Adblockers om dergelijke intrusieve reclame niet meer te moeten zien.

Inbound Marketing: ondersteun in het oriëntatie en aankoopproces

Een overgrote deel van de mensen (liefst 80%) gaat eerst online op zoek naar informatie over een product of dienst, alvorens tot aanschaf over te gaan. Dit betekent dus dat er al een hele digitale reis is afgelegd voordat er uiteindelijk tot aanschaf wordt overgegaan. Het is dan ook cruciaal dat je gevonden wordt, bezoekers op je website graag een ‘lead’ willen achterlaten en vervolgens doorgroeien naar een tevreden klant. Dit laatste luik vraagt ook een doorgedreven change management in de meeste bedrijven.

 Inbound marketing zorgt voor:

  • beter bereik binnen de juiste doelgroep
  • verhoogde zichtbaarheid van je merk
  • meer organisch bezoekers
  • meer prospects en dus uiteindelijk meer leads
  • lagere kosten per lead versus de klassieke acquisitiekanalen

De kracht van Inbound marketing ligt in de gecombineerde aanpak van verschillende elementen zoals content Marketing (op basis van een duidelijke SEO strategy),  Social MediaLead Nurturing via Marketing Automation en Analytics. Inbound marketing is dus als het waar de lijm tussen al deze componenten en zorgt ervoor dat de som groter is dan de afzonderlijke onderdelen. Om dit te realiseren moeten de verschillende componenten wel naadloos met elkaar samenwerken.

Hoe ziet een inbound marketing proces eruit ?

Inbound Marketing flow

  • Bezoekers inspireren: het creëren van relevante content voor de beoogde buyer persona doelgroep en het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content door SEO
  • Het online promoten van content, bijvoorbeeld door social media, e-mail marketing en bloggen
  • Leads genereren: ervoor zorgen dat de landingspagina’s en Call to Actions (CTA) hun werk doen en bezoekers veranderen in prospects
  • Het converteren van bezoekers naar klanten met behulp van geautomatiseerde marketingcampagnes, leadmanagement en lead nurturing programma’s
  • Het doorlopend analyseren en optimaliseren van het gehele proces

Enkele interessante cijfers rond Inbound marketing

80
gaat altijd eerst online op zoek vooraleer effectief iets te kopen
44
begint zijn zoektocht via een zoekmachine
70
klikt alleen op organische zoekresultaten
97
meer links voor bedrijven die bloggen
57
kijkt TV en zoekt tegelijk online via zoekmachines
55
meer online bezoekers door inbound marketing
250
meer en betere leads door inbound marketing
50
hogere conversie door inbound marketing

Waarom is marketing tegenwoordig onvoldoende in staat resultaat te leveren?

Outbound tactieken werken steeds minder efficiënt. Adverteren om klanten te werven werkt tegenwoordig niet meer zoals vroeger. Het is echter (nog wel) nuttig voor branding en/of ter ondersteuning van inbound marketing. Het internet biedt meer dan ooit de juiste informatie voor potentiële kopers. Ze zijn getransformeerd tot ‘informatiezoekers’. Dit heeft de customer journey en het aankoopgedrag fundamenteel veranderd.

Samengevat:

  • Bezoekers inspireren: het creëren van relevante content voor de beoogde groep en het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content door SEO
  • Hoogwaardige content wordt met elke upgrade belangrijker voor de vindbaarheid van je site in de zoekresultaten.
  • Social Media hebben meer dan ooit invloed op de ranking van content en producten binnen zoekmachines.
  • SEO truukjes werken niet meer: tegenwoordig kan iedereen een modern CMS systeem optimaliseren voor zoekmachines, je maakt alleen nog maar het verschil met sterke, gewaardeerde en dus gedeelde content.
  • Klanten zijn online veel zelfstandiger geworden: het gedrag van klanten is steeds meer aan het veranderen. 80% van alle consumenten onderzoekt en vergelijkt tegenwoordig producten online. Met inbound marketing ben je in staat hun gedrag positief te beïnvloeden, te voorzien in de belangrijkste behoeften en ze aan je te binden